Vi bragte i MCSinfo nr. 85, juni 2017, en rigtig god artikel, “Gør verden dig syg?” Det var en oversættelse af Jill Neimarks artikel “Is the World Making You Sick?” på nautil.us, 24.7.2014, og vi har fået tilladelse af forfatteren til at lægge oversættelsen online.
“Miller har igennem 30 år udformet en teori til forklaring af vor tids stigning i forekomsten af komplekse multi-symptom-sygdomme – fra autisme til golfkrigssyndrom – en teori, der udgør et kuhnsk skift inden for lægekunsten. Hun kalder sin teori “TILT”, en forkortelse for Toxicant1) Induced Loss of Tolerance2). TILT postulerer, at en overraskende vifte af vor tids mest almindelige kroniske lidelser har sammenhæng med daglig eksponering for meget lave doser af syntetiske kemikalier, der har været masseproduceret siden 2. verdenskrig. Disse omfatter organofosfat-pesticider, flammehæmmere, formaldehyd, benzen og titusindvis af andre kemikalier. Ifølge Miller er TILT en totrinsproces. Genetisk følsomme individer bliver syge efter en giftstof-eksponering eller flere eksponeringer. I stedet for at de kommer sig, bliver deres neurologiske system og immunsystem “tiltet”. Derpå mister de tolerancen over for en lang række kemikalier, der findes i lave doser overalt i vores dagligdag, og udvikler sygdomme, der varer ved.”
Læs oversættelsen af artiklen fra MCSinfo her: Gør verden dig syg_MCSinfo85-juni2017