Sæsonens buket til
læge Nis Obling, Bellinge

MCS Foreningens anerkendelse ”Sæsonens Buket” er netop givet til praktiserende læge Nis Obling, Lægehuset i Bellinge, efter indstilling fra odenseanske Mie Lobedanz, der har fået stor støtte af Obling, da hun fik konstateret den socialt invaliderende duft- og kemikalieoverfølsomhed (MCS)

”Grænseløs forståelse og respekt for mig og min MCS” var hovedårsagen til, at Mie Lobedanz fra Bellinge i udkanten af Odense indstillede sin praktiserende læge Nis Obling fra Lægehuset i Bellinge i Odense SV til modtager af Sæsonens Buket. Buketten bliver 4 gange om året uddelt af MCS Foreningen til en person, et firma eller andre, der gør hverdagen med den invaliderende duft- og kemikalieoverfølsomhed (MCS) lettere.

Det skriver MCS Foreningens medlemsblad, MCSinfo, der udkommer i dagene 9.-12. juni 2009.

I sin indstilling skriver Mie Lobedanz bl.a.:

”Praktiserende læge Nis Obling fortjener at få buketten, fordi jeg mødte en grænseløs forståelse fra hans side, da jeg fik MCS for ca. tre år siden. Da jeg kom til ham og mente, at alle mine højst mærkværdige symptomer måtte være MCS, sagde han til mig:

“Mie, jeg kender ikke sygdommen, men jeg tror på dig, når du siger det”.

Siden arbejdede vi sammen om, hvordan jeg kunne få noget, som ligner et liv med MCS i bagagen. Jeg fik bl.a. 10 samtaler med Obling i starten af min periode med MCS – som Obling sagde til mig:

“Jeg forstår, du er langt nede Mie, for du har mistet dit liv med den sygdom. Nu må vi se, om vi kan få dig til at acceptere et andet liv”.

Hele vejen en stor forståelse – aldrig nogensinde mistro eller nedladenhed. Jeg vil vove at påstå, at jeg ikke havde været der, hvor jeg er i dag, hvis ikke jeg havde mødt den forståelse fra min læge.”.

Læs mere side 10 i MCSinfo juni 2009

Yderligere oplysninger kan fås hos

MCS Foreningens formand Anker Warncke, 70 20 10 37

www.mcsforeningen.dk