Politiker efterlyser diagnosecenter

Sundhedsordfører Liselott Blixt (DF) efterlyser et diagnosecenter for sygdomme som fx duft- og kemikalieoverfølsomhed (MCS)

– Har du kræft eller en brækket arm, så ved alle i sundhedsvæsnet, hvad der skal gøres – og omgivelserne giver forståelse og empati. Men der er en del sygdomme – fx duft- og kemikalieoverfølsomhed (MCS) – hvor omgivelserne og mange gange sundhedssystemet blot har et skuldertræk eller en hovedrysten til overs, og dette virker både nedværdigende og skræmmende.

Ordene stammer fra MCSinfo’s marts-nummer, hvor folketingspolitiker og sundhedsordfører Liselott Blixt (DF) slår til lyd for et diagnosecenter for sygdomme, der er svære at diagnosticere.

– Jeg har talt med mennesker, som må holde sig hjemme, fordi dufte gør dem syge, og mennesker der er flyttet langt væk fra steder med megen elektricitet. De og mange andre med sygdomme, som er svære at diagnosticere, bør have et diagnosecenter, hvor vi samler ekspertisen, og hvor man tager patienten alvorligt, skriver Liselott Blixt i et indlæg.

– Jeg tror ikke, der er mange, der kan sætte sig ind i den verden, en duft- og kemikalieoverfølsom lever i, understreger sundhedsordføreren, der selv har oplevet at blive dårlig og få kvalme, hvis hun bliver udsat for skyllemiddel.

– Men for mig er dette kun én duft, jeg ikke kan klare. Hvordan er det så med en MCS’er, som ikke kan tåle mange dufte og kemikalier?

Først røg – så dufte

Liselott Blixt vil gerne have fokus på duft- og kemikalieoverfølsomhed, fordi det berører mange – og de mange bliver med tiden flere og flere. Hun mener derfor, at alle danskere bliver nødt til at vide mere om MCS, ligesom sygdommen skal accepteres og respekteres, som enhver anden.

– I disse tider diskuterer vi meget rygning, og hvordan man undgår at genere andre mennesker. Jeg synes nu, at tiden er inde til, at vi også trækker MCS’ere ind i diskussionen, så vi tager hensyn til denne gruppe. Hvis vi fx skal have røgfri boligkarréer, hvorfor så ikke også have duftfrie boligkarréer?, spørger hun og lægger op til en konstruktiv dialog, som kan være med til at bane vejen for MCS som sygdomsgruppe.

Læs mere side 8-9 i MCSinfo marts 2009

Læs mere om MCS på www.mcsforeningen.dk