Mit nye MCS-hus i USA’s ørken

Medlem Steen Hviid fra USA deler ud af sine erfaringer med at bygge MCS-venligt – et Desert Moon House – og han går grundig til værks

Af Steen Hviid, 5108 Martin Rd, Snowflake AZ 85937, USA

At bygge et ordentligt MCS-hus er en stor opgave, og selv da er mange med svær MCS ikke i stand til at bo i deres nye hus i lang tid. Jeg byggede mit hus nær et MCS-nabolag med knap 20 huse i det nordøstlige Arizonas højland. Her ar der lokal erfaring og erfarne håndværkere, så det blev en succes.

Træskellet

Huset er bygget som et typisk amerikansk hus med et træskelet. Der er brugt fyrretræ, som er mindre aromatisk end det mere normale gran, men stadig overkommeligt i pris. Bundpladen i væggene er af redwood træ, der stort set er uforgængeligt og derfor ikke behøver behandling mod svamp. Der findes alternative træsorter. I det fugtige danske klima er træ måske mere problematisk og mursten bedre. De indre vægge kunne i stedet fx laves med et stålskelet, ligesom det ofte gøres i kontorbygninger. Et stålskelet i en ydervæg vil miste for megen varme.

Ydersiden af væggene er beklædt med stålplader, der normalt bruges til lader og industribyggeri. Disse er også brugt til taget. De danske tagsten bruges sjældent i amerikanske huse, der typisk bruger en slags tagpap, der er for giftigt.

Isolering

Isoleringen i vægge og loft er glasfiber, der er fremstillet uden formaldehyd. Indervæggene og loftet er lavet af formaldehydfrie gipsplader, der er tapetseret med aluminiumsfolie og forseglet med aluminiumstape. Jeg kunne ikke bo her uden denne forsegling. I et fugtigt klima må man sikre sig, at der er ventilation af bagsiden af gipspladerne, mens de tørrer. Tapetklisteret kan jo ikke fordampe gennem forsiden af gipspladen gennem foliet.

Denne forsegling gør, at det er knap så vigtigt, hvad der er inde i væggene. Det vil være afgasset, når forseglingen ad åre går i stykker. Den allervigtigste del af et MCS-hus er den inderste millimeter. Hvis det ikke er perfekt, så dur huset ikke, for det er, hvad vi indånder døgnet rundt, og med de store overflader skal der kun lidt til.

Huse med ”MCS-look”

I de ældre MCS-huse lod de væggene være skinnende aluminium – det typiske “MCS-look” herovre. Nogle har malet det skinnende over, men det er altid problematisk. Der findes ikke maling, der er godt nok til alle med MCS. Nogle må vente et år eller tre, før det er afdampet, og de kan flytte ind.

I dette hus brugte jeg en eksperimentel lermaling. Dette er det fjerde hus med den maling. Den er kun brugbar i et ørkenklima pga. mulighed for mug og svamp, og i øvrigt er opskriften hemmelig. Der findes dog kommercielle lermalinger men med konserveringsmidler.

Gulve

Gulvene er af beton uden tilsætningsstoffer. Ingen flyveaske eller kemikalier, så det kunne kun blive støbt i lunt vejr og måtte hærde under en plasticdug i tre dage. Det besvær gider de fleste betonfolk ikke længere. Over betonen er der klinker, der er lagt i en hjemmeblandet mørtel, da de færdige blandinger har tilsat kemikalier, der lugter i lang tid. Alle vægge og loftet i badeværelset er totalt afdækket med kakler af hensyn til mug og svamp. Selv i en ørken er det et problem.

Diverse

Køkkenskabene er af stål med ovnbagt epoxymaling. Dette er det sikreste materiale ud over glas. Køkkenbordet er lavet af kakler, der er lagt i en mørtel oven på en hård plade lavet af sand og cement (HardiBacker fra Australien).

Alt ydre træværk er indkapslet i bukkede stålplader, så der intet vedligehold er. Inde i huset er det eneste træ dørenes rammer, der er lavet af poppeltræ, en træsort, der er mindre aromatisk og lokalt tilgængelig. En bedre træsort er ahorn.

Der bruges megen fugemasse i et hus, så alle typer silikonefugemasse blev omhyggeligt afprøvet, ved at de hver blev smurt på indersiden af en-liters glas. Der var stor variation i, hvornår det blev acceptabelt. Det hurtigste mærke var klar på et par uger, mens det værste tog over et år. Bedst var fugemasse til akvarier, men det er meget kostbart og blev kun brugt få steder til sidst.

Opvarmning

Opvarmningen sker dels med passiv solvarme, dels med gulvvarme. Varmen kommer fra en propanfyret vandvarmer, der står i et skab på siden af huset. Gas bør aldrig bruges i et MCS-hus, da det er umuligt at gøre ledninger og udstyr totalt tæt. Uanset hvad firmaer måtte hævde.

Langt fra elnettet

Huset er 5 km fra elnettet og er 100% forsynet med strøm fra solen. Vi har masser af sol her i ørkenen. Husnettet er 12 Volt jævnstræm, der er det bedste for os med svær eloverfølsomhed. Med så langt til elnettet er der få naboer, og så slipper vi også for mobiltårnene.

Huset kaldes Desert Moon House efter den fantastiske nattehimmel, vi har her i ørkenen. Der er meget detaljerede artikler og billeder af Desert Moon House på webstedet www.EIwellspring.org under “Safer Housing”.