MCS-logo

P  R  E  S  S  E  M  E  D  D  E  L  E  L  S  E

MCS er IKKE allergi

’Duftallergi’ og ’røgallergi’ er bare to af mange misvisende betegnelser for duft- og kemikalieoverfølsomhed (MCS)

Der er mange myter og misforståelser omkring duft- og kemikalieoverfølsomhed (MCS), og derfor bliver MCS kaldt alt muligt: Duft­allergi, kemikalieallergi og røgallergi er det mest brugte. Men lad os en gang for alle slå det fast med syvtommersøm: MCS er IKKE allergi!

– MCS er IKKE en allergisk reaktion, selvom MCS’ere kan opleve det sådan. Mange MCS-symptomer minder nemlig om allergisymptomer, og MCS’ere og allergikere reagerer i nogle tilfælde på de samme ting – fx dufte og kemikalier, siger forskningsleder Jesper Elberling fra Videncenter for Duft- og Kemikalieoverfølsomhed på Gentofte Sygehus.

MCS kontra allergi – DUFTE

Ved reaktioner på dufte kan man forholdsvist nemt skelne mellem MCS og allergi:

En MCS’er kan få hovedpine og blive træt/ør i hovedet efter luftkontakt med fx parfumeret sæbe. MCS-reaktionen kan dog ikke måles i en test.

En parfumeallergiker får kontakteksem på huden ved hudkontakt med parfumeret deodorant, sæbe eller vaskemiddel indeholdende det parfumestof, som personen har allergi over for. En hudlæge kan via en plasterprøve/lappetest aflæse, hvilke stoffer man reagerer på.

MCS kontra allergi – KEMIKALIER

Modsat ved dufte, så er det sværere at skelne MCS fra allergi, når vi taler om reaktioner på kemikalier:

Tobaksrøg, kemikalieafgasninger fra fx møbler, os fra stearinlys og pejse m.m. kan påvirke både MCS’ere og (nogle) allergikere og astmatikere. Alle tre grupper vil reagere på det samme – nemlig luftkontakt med stofferne:

En MCS’er kan få hovedpine, blive træt/ør i hovedet samt få vejrtrækningsproblemer. MCS-­reaktionen kan ikke måles i en test.

En allergiker eller astmatiker kan få hoste og vejrtrækningsproblemer, fordi kemikalier kan irritere personens i forvejen følsomme slimhinder. Astma kan man måle med en lungefunktionstest, og allergi kan måles i en allergitest.

Fakta – om MCS:

MCS står for Multiple Chemical Sensitivity (MCS) – direkte oversat ’mangeartet kemisk overfølsomhed’ – i daglig tale ”duft- og kemikalieoverfølsomhed” eller MCS. MCS-symptomer er irritation i øjne, næse og luftveje, svimmelhed, hovedpine, vejtrækningsbesvær, hukommelses- og koncentrationsbesvær, kløe og udslæt, ledsmerter og hjertebanken. Mange beskriver deres MCS -symptomer som ”en cocktail af migræne og influenza”.

MCS’ere bliver syge af kemiske stoffer i mængder, der ligger langt under de fastsatte grænseværdier. MCS’ere reagerer altså kraftigt på dufte og kemiske stoffer, som andre knap mærker. Forskerne ved endnu ikke præcist, hvor mange der har MCS – Miljøstyrelsen har nævnt 50.000 danskere. Videncenter for Duft- og Kemikalieoverfølsomhed forsker i MCS under ledelse af læge Jesper Elberling, 39 77 73 04, www.mcsvidencenter.dk

Yderligere oplysninger kan fås hos

MCS Foreningens formand Anker Warncke, 70 20 10 37

www.mcsforeningen.dk

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!