Fotografen Thilde Jensen, som blev alvorligt syg af MCS i 2003 og derfor måtte opgive sit job og flygte fra sin bopæl i Brooklyn, har den 17.9. på The New York Times’ hjemmeside offentliggjort 22 fotos, hun har taget af MCS’ere i forskellige dagligdags situationer fra 2004-2010. Se dem her.

Thilde Jensen skriver, at hendes fotos er en personlig beretning om livet på kanten af den moderne civilisation som en af de menneskelige “kanariefugle”, de første ofre for en allestedsnærværende kultur, der næres af syntetiske kemikalier.

Hun skriver i sit efterskrift til billederne, at hun igen er i stand til at fungere i den “virkelige verden” uden respirator, efter at hun for nylig har gennemgået et neuralt genoptræningsprogram, der er baseret på fremskridt inden for genoptræning efter hjerneblødninger. Hun har ofte ønsket og bedt til, at hun en dag ville blive i stand til at fortælle denne historie med en insiders viden, men uden sygdommens begrænsninger. Nu er hun nået til det punkt.