En rigtig god nyhed for rejsende MCS’ere:

Hvis du har astma, duft- eller kemikalieoverfølsomhed, også kaldet MCS, eller bare følsomme luftveje, kan en tur i lufthavnstransitten give store problemer. Det gør de noget ved i Københavns Lufthavn, skriver Astma-Allergi Danmark.

For folk med sarte luftveje, kan starten på en ferie blive et rent helvede. I Københavns Lufthavn går man nemlig direkte ind i parfumeafdelingen, når man har passeret sikkerhedskontrollen.

De massive duftbombardementer, som den store parfumeafdeling udsender, kan gøre nogle mennesker syge lige inden de skal op i en flyver – ganske uheldigt. Reaktionerne hos folk med duft- og kemikalieoverfølsomhed kan variere. De kan f.eks. være hovedpine, svimmelhed og nogle mennesker oplever at få luftvejsproblemer.

Den parfumefri rute

Det har de nu gjort noget ved i Københavns Lufthavn, hvor der netop er åbnet parfumefri indgang for folk der ikke tåler duftene, skriver patientforeningen Astma-Allergi Danmark i dag.

Hvis du gerne vil gå af den alternative parfumefri rute, skal du sige det til personalet i Sikkerhedskontrollen, og de vil så vise dig den alternative vej ind i transitten. Den er nemlig ifølge Astma-Allergi Danmark ikke lige sådan at finde på egen hånd.

Det er dog ikke helt sikkert at dit besøg i Kastrup Lufthavn bliver helt parfumefrit alligevel, for hvis du skal ned i den modsatte ende af, hvor befinder dig, kommer du til at passere parfumeafdelingen alligevel, påpeger Astma-Allergi Danmark.

Kilde: DR, dr.dk/sundhed, 12. juli 2011, Mille Fridal Illemann