MCS-logo

P  R  E  S  S  E  M  E  D  D  E  L  E  L  S  E

Dufthensyn hos læger

MCS Foreningen sendte fredag i sidste uge brev til knap 800 praktiserende læger i Region Syd med opfordring til at vise hensyn til duftoverfølsomme i konsultationerne

På Lægedag Syd 2008 viste sydjyske og fynske læger nemlig stor interesse for MCS Foreningens stand, hvor de kunne få MCS-viden og få et indblik i hverdagen med MCS (Multiple Chemical Sensitivity = Duft- og kemikalieoverfølsomhed).

Lægerne havde mange spørgsmål og viste oprigtig interesse for området, men også frustration over, hvor svært det er for dem at hjælpe denne patientgruppe. Det har nu fået MCS Foreningen til at sende MCS-information ud til alle praktiserende læger i Region Syd suppleret med en opfordring til at begrænse dufte i konsultationer og lægehuse af hensyn til MCS’ere samt alle med astma og andre luftvejslidelser samt generelt til børn, der har særligt følsomme luftveje.

MCS’ere bliver syge af at gå til læge

– Mange danskere med MCS bliver ekstra syge af at gå til lægen. Ikke pga. den sygdom, de bliver behandlet for, men fordi deres MCS bliver forværret af duftpartikler i luften fra de ansattes hudplejeprodukter, parfumerede rengøringsmidler, duftblokke på toiletterne eller duftende blomster, forklarer formand Anker L. Warncke , MCS Foreningen.

– Jeg er sikker på, at de fleste i sundhedsvæsenet gerne vil hjælpe MCS ’erne, men at de bare ikke har været opmærksomme på problemet før. Det vil vi i MCS Foreningen gerne ændre på, siger Anker L. Warncke.

Duftpolitik – praktiserende læger

MCS Foreningen har samlet en række forslag, som praktiserende læger forholdsvist nemt kan indføre i deres praksis:

• Duftneutrale rengøringsmidler
  • Duftneutralt personale
  • Ingen duftblokke eller andre ’luftfriskere’ på toiletterne
  • Ingen duftende blomster eller tændte stearinlys i venteværelset
  • Mulighed for, at MCS ’ere får ’tidlige tider’ – før venteværelser dufter af andre patienters parfume

Fakta – om MCS:

MCS står for Multiple Chemical Sensitivity (MCS) – direkte oversat ’mangeartet kemisk overfølsomhed’ – i daglig tale ”duft- og kemikalieoverfølsomhed” eller MCS. MCS-symptomer er irritation i øjne, næse og luftveje, svimmelhed, hovedpine, vejtrækningsbesvær, hukommelses- og koncentrationsbesvær, kløe og udslæt, ledsmerter og hjertebanken. Mange beskriver deres MCS -symptomer som ”en cocktail af migræne og influenza”.

MCS’ere bliver syge af kemiske stoffer i mængder, der ligger langt under de fastsatte grænseværdier. MCS’ere reagerer altså kraftigt på dufte og kemiske stoffer, som andre knap mærker. Forskerne ved endnu ikke præcist, hvor mange der har MCS – Miljøstyrelsen har nævnt 50.000 danskere. Videncenter for Duft- og Kemikalieoverfølsomhed forsker i MCS under ledelse af læge Jesper Elberling, 39 77 73 04, www.mcsvidencenter.dk

Yderligere oplysninger kan fås hos

MCS Foreningens formand Anker Warncke, 70 20 10 37

www.mcsforeningen.dk

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!