MCS-logo

P  R  E  S  S  E  M  E  D  D  E  L  E  L  S  E

Duftende magasiner og emballage

Dameblade med lavendelduft og sokker med herreparfume er allerede hverdag. Næste skridt er måske gammelt brød, der dufter nybagt. MCS Foreningen kalder tendensen ’uhørt’ og opfordrer politikerne til at sætte en prop i duftflakonen

I USA og Canada har duftende emballage været hverdag i nogle år, og tendensen er måske på vej til Danmark. Her i landet er emballagevirksomheder i hvert fald gået i gang med at finde ud af, hvordan de kan få kaffeposer til at dufte som friskmalet kaffe og plasticposen omkring brød til at dufte af friskbagt ditto.

”Det er helt uhørt, at vi skal udsættes for endnu flere dufte. Hvis der ikke er hjemmel i fødevareloven, så må vi kigge på andre love og paragraffer for at forhindre, at duftende emballager bliver hverdag. Det kan da ikke være andet end ’vildledende markedsføring’, hvis det er tilladt at putte daggammelt brød i plastic, der dufter som nybagt brød,” siger formand Anker Warncke, MCS Foreningen/Foreningen for Duft- og Kemikalieoverfølsomme.

Fødevarestyrelsen har tidligere udtalt, at den nuværende lovgivning ikke forbyder, at man tilsætter duftaromaer, så længe disse er godkendte stoffer, og det står skrevet på emballagen.

Læs mere på side 28 og 36 i december-nummeret af MCSinfo (vedhæftet), der udkommer i uge 50

Fakta – om MCS:

MCS står for Multiple Chemical Sensitivity (MCS) – direkte oversat ’mangeartet kemisk overfølsomhed’ – i daglig tale ”duft- og kemikalieoverfølsomhed” eller MCS. MCS-symptomer er irritation i øjne, næse og luftveje, svimmelhed, hovedpine, vejtrækningsbesvær, hukommelses- og koncentrationsbesvær, kløe og udslæt, ledsmerter og hjertebanken. Mange beskriver deres MCS -symptomer som ”en cocktail af migræne og influenza”.

MCS’ere bliver syge af kemiske stoffer i mængder, der ligger langt under de fastsatte grænseværdier. MCS’ere reagerer altså kraftigt på dufte og kemiske stoffer, som andre knap mærker. Forskerne ved endnu ikke præcist, hvor mange der har MCS – Miljøstyrelsen har nævnt 50.000 danskere. Videncenter for Duft- og Kemikalieoverfølsomhed forsker i MCS under ledelse af læge Jesper Elberling, 39 77 73 04, www.mcsvidencenter.dk

0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!