Listen er en hjælp til at finde ud af, hvilke produkter der kan være muligheder for den enkelte, og en vejledning til mennesker omkring dig, som ønsker at udvise hensyn og passe på sig selv. Stella Tandrup siger tak til alle på Facebook, der var med til at lave denne liste.
RENGØRINGSMIDLER

OPVASKEMIDDEL: Änglamark, Tusindfryd, Shine fra Netto, 365 Minirisk, Ideel, VEL parfumefri, REMA 1000.

SKUREPULVER: Änglamark, Tusindfryd.

UNIVERSALRENGØRING: Änglamark, Tusindfryd, Damp, soda, opvaskemiddel, håndsæbe, brintoverilte 1% til rengøring af toiletbrædt eller andre overflader, REMA 1000.

GULVVASK: Änglamark sæbespåner, Änglamark brun sæbe, Tusindfryd, opvaskemiddel, grundrens.

VINDUES PUDSNING: Änglamark, Tusindfryd, opvaskemiddel, Tusindfryd glasurens, minirisk 365, Opvaskemiddel og eddike.

AFKALKNING: Tusindfryd spray, wc-rens, Tusindfryd wc-rens-gel, Minus-kalk, Änglamark baderums-spray.

WC – Rens : Änglamark, Tusindfryd gel.

ANDET: Baderums-spray, Natron.

Tips & tricks / guldkorn du vil dele ?

Kommentar: Med meget svær MCS er der ikke rigtig nogen rengøringsprodukter, der er 100 procent problemfri, men med måde og udluftning, hvor det er muligt, er Änglamarks produkter generelt dem, jeg haft bedst erfaring med. 🙂

1. Natron/bagepulver (evt. plus eddike) til at skrubbe misfarvninger fra kaffe/te i stålvasken.
  2. Brug lidt Toiletrens til at fjerne kalk på prop og den irriterende ring i håndvasken og på armaturer.
  3. Lav din egen eddike til rengøring: 9-10 dl vand og bland 1 dl (stålbæger) 33% eddikesyre i vandet. ALTID VAND FØRST og så syre. Undgå stænk, brug briller og handsker.
  4. Stål med sæbe og vand fjerner lugt, så hvis vasken lugter, skal den vaskes med sæbe, så forsvinder lugten.
  5. Afkalk stålvasken med 1L eddike og fyld vasken med vand. Lad stå og skyl.
  6. Glasrens til at fjerne genstridige ting på flader og hjørner inden aftørring med vand. Spray på en klud og aftør.
  7. Vådservietter kan fjerne og opsamle støv/skidt, hvis det skal gå hurtigt.
  8. Du kan vaske dine fx nye skabe af med koldt natronvand.

VASKEMASKINE

VASKEPULVER / FLYDENDE: Vaskenødder, Neutral, Tusindfryd, Änglamark, Soda, REMA 1000 storvask – pulver, REMA 1000 flydende, Levevis – hvidvask, Ideel – hvidvask, Grøn balance – hvid vask, 365 – hvid vask.

ULDVASK: Änglamark, Levevis, Grøn balance, Neutral uden konservering, Minirisk 365.

SKYLLEMIDDEL: Hvid eddike.

IBLØDSÆTNING : OdorKlenz.

MOD PLETTER: Tusindfryd, håndsæbe, salt, opvaskemiddel, OdorKlenz Additive eller Sport Version, natron og/eller soda + meget lang vask med vaskepulver eller flere vaske.

TØJ: Hænges til udluftning til det næsten ikke lugter mere, og så vaskes det eller

NATRON/EDDIKE VEJLEDNING:

– en stor spand

– læg et lag bukseben eller anden beklædning i

– drys natron med rund hånd

– hæld eddike over (det bruser op)

– fold næste lag buks og gentag ovenstående procedure, indtil alt stof er dækket med natron og eddike

– tryk ned med ske (ikke fingre)

– lad stå natten over

– skyl op i koldt vand

– vask i maskine på 30-40 grader med 2 dl. natron.

ULD: kan lægges i blød i kærnemælk.

MCS vaskemiddel: OdorKlenz.eu

IMPRÆGNERING: Grangers 2 in 1.

ANDET: Vanish Gold.

Tips og tricks / guldkorn du vil dele ?

– Besparelse ved køb af vaskenødder (økonomisk og miljømæssigt)

– DUFTNEUTRALISERING: Kom 2-3 spsk. madolie i en tom flaske, som fyldes halvt op med vand. Ryst det hele rigtig godt, så indholdet bliver mælkehvidt. Hæld det i tromlen og kør kogevask. Kør derefter kogevask med et par spisefulde “soda” (natriumbicarbonat, som kan købes i Superbrugsen, Kvickly osv.). Gentag om nødvendigt proceduren. Indimellem kan du også køre en omgang med eddike.

– Lad sæbeskuffe og luge stå åben, når den ikke er i brug for at undgå råd og skimmel Afkalk jævnligt med det, du tåler af fx citronsyre, eddikesyre, hexafosfat, Minuskalk.Vask så varmt som muligt mindst én gang om ugen, hvis du kun vasker kolde vaske (20-40 grader).

– Ved ny vaskemaskine: Vask så varmt som muligt et par gange for at brænde stanken af gummilisterne af, aftør gummibælge med fugtig klud med jævne mellemrum.

– Smid 3 dl. natron ind i maskinen og hæld 3-4 liter koldt vand i også og drej tromlen rundt, så det bliver fordelt … lad det trække natten over og vask en kold lang maskine uden noget i. Næste dag hæld eddike ind i tromlen og lad stå med lukket låge hele natten og vask derefter på almindelige varmegrader, som du plejer.

TØRRETUMBLER

DUFTNEUTRALISERING: Prøv at lægge et drivvådt eddike-håndklæde ind i tumbleren og tør, og gentag et par gange, til den er neutral. Luk døren og åben vinduet i det pågældende rum.

OPVASKEMASKINER

OPVASKETABS: Änglamark tabs / flydende, REMA 1000, ALDI, 365 minirisk, Tusindfryd.

AFSPÆNDING: Änglamark, Tusindfryd, REMA 1000, 365 minirisk.

SALT: Alm til opvaskemaskiner.

AFKALNING: Citronsyre, OdorKlenz, 1/2 citron.

Tips & tricks / guldkorn du vil dele ?

– en kop OdorKlenz hældes i maskinen, som kører skylleprogram, derefter pause en halv time og så almindelig vask. Vupti, så skinner den!

– vask ny opvaskemaskine flere gange så varmt som muligt for at brænde lugten af.

VINTER PLEJE AF FODTØJ & OVERTØJ

SKOCREME: Tip-Top læderfedt

IMPRÆGNERING: https://dk.ecco.com/da-DK/Accessories/Plejeprodukter/product/5642695331/ECCO-Rain–and-Stain-Protector

VEDLIGEHOLD: Tip top læderfedt