Jul bliver aldrig det samme med MCS

Titusinder af danskere er duft- og kemikalieoverfølsomme (har MCS), og mange af dem kan ikke deltage i julefrokoster, julegudstjeneste eller juleaften sammen med familien. Men der er flere ting, som raske kan gøre, for at MCS’ere også får en god jul

Vores bedste julegave ville være, at raske respekterer vores sygdom og tager hensyn. Der skal ikke altid så meget til!

Ordene kommer fra Anker Warncke, formand for MCS Foreningen/Foreningen for Duft- og Kemikalieoverfølsomme. Hvert år ved juletid bliver foreningen kimet ned af medlemmer, der er kede af, at det er umuligt for dem at købe julegaver, nyde julestemningen og deltage i julefester, fordi stearinlys, brændeovnsrøg og dufte gør dem syge.

Sådan hjælper du en MCS’er:

Ifølge MCS Foreningen er der faktisk flere ting, som raske kan gøre for at tage hensyn og gøre julen til en hyggelig oplevelse for en MCS’er. Derfor bringer MCS Foreningen i deres medlemsblad MCSinfo i december en artikel med råd til både MCS’ere og ikke mindst deres omgangskreds. (se MCSinfo december side 22-25)

– Det vigtigste er at gå i dialog med MCS’eren, fordi det er meget forskelligt, hvad MCS’ere ikke kan tåle. Fælles for alle er dog, at de ikke tåler parfume, tobaksrøg, stearinlys og brændeovnsrøg. Ved at undgå disse ting, og ellers lytte til MCS’erens egne erfaringer og råd, er det muligt at holde jul sammen – trods alt, siger Anker Warncke.

Han opfordrer derfor alle til at sætte sig ind i, hvad MCS er, og at tage de nødvendige hensyn. Både af hensyn til MCS’eren, men også af hensyn til eventuelle børn, da det er kendt, at dufte og kemi har det med at påvirke børn mere end voksne.