Symptomer

Hvordan viser MCS sig ?

Multiple Chemical Sensitivity betyder “mangeartet kemikalieoverfølsomhed”. I Danmark forkorter vi det til MCS, eller vi bruger den danske betegnelse “duft- og kemikalieoverfølsomhed”.

Har du MCS, kan du blive syg og utilpas af selv små mængder dufte og kemikalier, som andre knap nok ænser.

Hver 10. dansker bliver ifølge Miljøstyrelsen generet af dufte og kemikalier. 150.000 danskere bliver ifølge danske MCS-forskere generet af dufte og kemikalier i så svær grad, at det påvirker dem meget i hverdagen – både hjemme og på job. Mange må opgive deres arbejde.

Symptomer:

MCS viser sig ved fx:

• Irritation i øjne, næse og svælg
  • Vejrtrækningsbesvær
  • Influenzalignende symptomer – fx svimmelhed, omtågethed og muskelsmerter
  • Træthed og manglende energi
  • Hukommelses- og koncentrationsbesvær
  • Hovedpine og ledsmerter
  • Hud- og maveproblemer

Symptom hastighed

Nogle personer med MCS får symptomer efter at være udsat for én høj dosis kemikalier – de fleste får deres symptomer gradvist.

Infektioner, stress og traumer m.m. kan påvirke MCS. Forskere mener, at MCS måske dækker over forskellige lidelser med forskellige årsager.

De fleste med MCS har milde eller moderate symptomer. De hårdest ramte har svære/kroniske symptomer, der gør dem socialt isolerede, og mange kan ikke passe deres job.

Oplever du sådanne symptomer, og vil du i kontakt med andre i samme situation, så meld dig ind i MCS Foreningen – Danmarks patientforening for duft- og kemikalieoverfølsomme.